Deprecated: Function jetpack_form_register_pattern is deprecated since version jetpack-13.4! Use Automattic\Jetpack\Forms\ContactForm\Util::register_pattern instead. in /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-includes/functions.php on line 6078 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 614 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 622 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-includes/functions.php:6078) in /customers/2/3/b/patrikentian.no/httpd.www/wp/wp-includes/feed-rss2.php on line 8 Patrik Entian – Patrik Entian https://patrikentian.no/wp Mon, 01 Jan 2024 15:31:55 +0000 en-US hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 155322386 Heinz 2023 https://patrikentian.no/wp/?p=2563 Tue, 31 Oct 2023 10:08:00 +0000 https://patrikentian.no/wp/?p=2563 Arbeidene i utstillingen Heinz  tar utgangspunkt i barndommen til min far i det ikke lenger eksisterende Sudetenland. En lek med grenser, flyktighet, kartsymboler og skyer, hvor alt og ingenting er fast. Et rom bestående av geografiske oversikter og værkart med prognoser over det som ikke lenger eksisterer men som likevel finnes.

Østfold Kunstsenter i Fredrikstad, oktober – desember 2023.

]]>
2563
CV 2024 https://patrikentian.no/wp/?p=2306 Fri, 09 Sep 2022 09:09:49 +0000 http://patrikentian.no/?p=2306 Patrik er født i Karlstad 1966. Bor i Drammen, Norge.

Mobiltelefon: 0047-91341255

Mail: patrikentian@gmail.com


Websider:

http://patrikentian.no

http://ogco.no


Utdanning:

2007-2011/2014              Phd. fra Program for kunstnerisk utviklingsarbeid,                                                        Kunsthøgskolen i Bergen, KHiB. Avd. Kunstakademiet

1996-2001                             Kunstakademiet i Trondheim

1998-1999                             Bildkonstakademien i Helsingfors

1991-1993                             Skånska Målarskolan, Malmö

Inngår i kunstnergruppen -& Co. sammen med Aleksi Wildhagen og Jens Hamran ogco.no

Skriver kunstkritikk om norske kunstscenen for svenske fagforumet omkonst.se


Separatutstillinger:

2024      Kommende utstilling med -& Co. på Bryne Kunstforening

2024      Kommende utstilling på LNM, Oslo

2023      Heinz,  Østfold Kunstsenter, Fredrikstad

2022      Wall of Thuja (sett fra tre trillebårer), Heimdal Kunstforening

2022      opacité, Kunstgarasjen, Bergen

2021      Ut og Male Hester -& Co., Indre Østfold Kunstforening og Homstvedt gård

2021      På leit mellom plikt og fridom -Hardanger -& Co., Kabuso Kunsthall, Øystese

2021      Wall of Thuja, Galleri Christinegaard, Bergen

2020      Mellom tuja og syrin, Hardanger- og Voss museum, Lofthus

2019      Gilhus Flaskehals -& Co., Lier Kommune

2018      The Artist -& Co., Kunstnerforbundet. Oslo

2017      Knyken – & Co., Møre og Romsdal kunstsenter, Molde

2017      Knyken – & Co., Surnadal Billag AS/AiR, Surnadalsøra

2017      The Painters -& Co., Galleri LNM, Oslo

2016      Don Quixote, Sancho Panza -& Co., Trøndelag Senter for Samtidskunst.

2015      Hvittingfoss -& Co., Best bensinstasjon, Hvittingfoss.

2013      Looking South – Looking for Painting, Trondheim Kunstmuseum, TKM

2013      Transience, Ås Kunstforening

2012      About watching, maerzgalerie, Berlin

2011      Looking for Painting, Galleri S.E., Bergen

2011      Att synliggöra det synliga, Prosjekthallen, Bergen

2011      Looking for Painting, Rom8, Bergen

2011      Norge er et land i verden, med Aleksi Wildhagen, Gallery Zink,   Lillehammer

2010      Fermente, maerzgalerie, Leipzig

2009      På en helt annen plass omtrent samtidig, Galleri Langegården, Bergen

2008      Alaska on a clear day, med Ellen Røed, Sound of Mu, Oslo

2007      Finn fem fel, Galleri By The Way, Bergen

2006      Sommerutstillingen, Bogen Kunstnerverksteder

2006      Utdrag ur svenska målarkonstens historia, No5 Bergen Kunsthall

2005      Geografi, med Ellen Røed, Trøndelag senter for samtidskunst, Trondheim

2005      Holmgang, med Ellen Røed, Rogaland kunstnersenter, Stavanger

2004      Månedens kunstner, Hurtigruta M/S Finnmarken

2003      Geografi I, Prøverommet Teatergarasjen, Bergen

2003      Geografi II, Prøverommet Teatergarasjen, Bergen

2002      Salong, med Aleksi Wildhagen, Lindesnes Kystkultursenter

2001      Salong , med Aleksi Wildhagen, Studentersamfundet,Trondheim

2001      Kolla, vilka snygga moln!, Galleri Kit, Trondheim

2001      Salong (i stua til Jonas og Mona), med Aleksi Wildhagen, Trondheim

2000      Fullmåne, Galleri KiT, Trondheim

2000      Someone who watch over you, Galleri KiT, Trondheim

1999      Efter Finland, Prosjekthallen, Trondheim

1998      Kolme henkilöä, tai 350 kg, Helsingfors

1996      Pulsar, Galleri Skånes Konst, Malmö


Gruppeutstillinger:

2023      Bølertriennalen, Trolltun kunstnerboliger, Oslo

2022      Brennende kveldshimmel, Novemberutstillingen, Drammen Museum

2021      Verden som den føles, 6 malere på Kunstbanken, Hamar

2020      Hardanger Machina #2, Novemberutstillingen, Drammen Museum

2020      Utan titel (Tänk på döden) Stipendutstillingen Buskerud Kunstsenter

2019      Erik XIV:s tapet och pantalånger, Novemberutstillingen, Drammen Museum (Vinner av Årets mest markante verk)

2019      Stipendutstillingen Buskerud Kunstsenter, Drammen

2018      Munch, Wirkola -& Co., Haugar Vestfold Kunstmuseum, Tønsberg

2018      Dance of Life, Novemberutstillingen, Drammen Museum

2018      3 kg oljefarge fra et veikryss i Hvittingfoss, Juleutstilling på Kunstnerforbundet, Oslo

2017      Et sted og sveve uten å falle, Novemberutstillingen, Drammen Museum

2017      Efterårsudstillingen -& Co., København

2016      A collective psycho geographic guide to Oslo, Tegnebiennalen 2016

2016      Vestlandsutstillingen -& Co., VU 2016 (-& Co)

2015      Novemberutstillingen, Drammen Museum

2015      Stolte setuasjoner 1814-2014, Sogn-og Fjordane kunstmuseum, Førde

2014      Stolte setuasjoner 1814-2014, Hå gamle prestegård

2014      Høstutstillingen #127 & Co., Kunstnernes Hus, Oslo

2014      Stolte setuasjoner 1814-2014, Kabuso, Hardanger

2014      Dagens kaker, Today cakes, Jacob Sandes tun, Dale

2013      Malerjam, LNM

2012      65 Malerier på Bergen kjøtt, Bergen

2011      11. Galleri S.E., Bergen

2011      Practise for a Sunset, Tidens Krav, Oslo.

2010      BGO Vol 1., Bergen Kunstmuseum

2010      Real Deal, Christianssands Kunstforening, Kristiansand

2008      Ad Hoc, USF Verftet, Bergen

2007      Site Specific Revisited, Bjørgvin Fengsel

2007      Høstutstillingen, Christianssands Kunstforening

2006      Ibsen mens du venter, Bergen

2004      Kjærlighet, Vestlandske kunstmisjon, Bergen

2004      Vestlandsutstillingen

2003      TAMPA, Quartfestivalen, Kristiansand

2003      Vestlandske Kunstmisjon, Bergen

2003      The Bridge, Vestlandske Kunstmisjon, Bergen

2002      motherboard@landmark, Bergen

2001      Videopuls 2001, Filmfestivalen, Haugesund

2001      ISFIT, Studentersamfundet, Trondheim

2000      KiT 2000, Edsvik Konst och Kultur, Stockholm

2000      Crisis Management, Momentum Moss

2000      Avgångsutställning 2000, Trondheim Kunstmuseum

1999      På papir, Nord Trøndelag Fylkesmuseum

1999      In The Air, Helsingfors

1997      Desemberutstillingen, Trøndelag Kunstmuseum

1997      Galleri Bispen, Trondheim

1997      Studentutstilling, Galleri Norske Grafikere, Oslo

1995      Decemberutställning, Göteborgs Konsthall

1994      Fyra unga, Skara konsthall, Skara


Kuratering:

2018      Borgen Museum, 24 kunstnerer invitert av kunstnergruppen -& Co. i samarbeid med Terje og Berith på deres eiendom Borgen i Hvittingfoss.


Offentlige utsmykninger:

2024      Kommende utsmykning på Nye Narvik Sykehus

2023      Lokalproduserte landskaper, Vestland Fylkeskommune, Bergen

2018      Sett fra Damsgård, Damsgård skole, KORO/Bergen Kommune

2017      Geografiske oversikter, et sted og sveve uten å falle, Jarleveien 10, Trondheim Kommune.

2016      Koffen, med Ellen Røed, Hølen skole, Vestby kommune.

2012      Bosque de la Esperanza, med Aleksi Wildhagen, Skagerak Energi AS, Porsgrunn

2011      Emphasis, Contrast , Balance, Alignment, Repetition, Flow, IFI 2 – Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo. (skisseutvikling i samarbeid med Ellen Røed)

2007      Grunntanker og påstander, G.C.Rieber,Bergen

2006      Nummenhet Evighet, Vesta Hovedkontor, Resepsjonen, Bergen

2006      56 ikoner, med Ellen Røed, Kalvatreet Skole, Bergen

2006      Infomedia, med Ellen Røed,  Inst. for informasjons- og medievitenskap, UiB.

2005      Geografi #1-35, med Ellen Røed, Nevrosenteret Sankt Olav Hospital, Trondheim

1996      Morsesignaler, Statoils forskningslaboratorium, Trondheim


Stipendier:

2023      3-årig arbeidstipend BKV

2022      Prosjektstøtte Kulturrådet

2021      Statens 2-årige arbeidsstipend, Norsk Kulturråd

2020      Prosjektstøtte BKV ( med kunstnergruppen -& Co. høsten)

2020      Prosjektstøtte BKV (våren)

2020      Prosjektstøtte Kulturrådet

2019      Prosjektstøtte Kulturrådet (med kunstnergruppen -& Co.)

2018      3-årig arbeidsstipend Billedkunstnernes vederlagsfond, BKV

2018      Prosjektstøtte Kulturrådet (med kunstnergruppen -& Co.)

2017      Prosjektstipend BKH/ Møre og Romsdal kunstsenter (med kunstnergruppen -& Co.)

2017      Prosjektstøtte Kulturrådet (med kunstnergruppen -& Co.)

2017      1-årig arbeidsstipend BKH

2016      Prosjektstøtte Billedkunstnernes vederlagsfond (med kunstnergruppen -& Co.)

2016      Prosjektstøtte Kulturrådet (med kunstnergruppen -& Co)

2015      Prosjektstøtte Billedkunstnernes vederlagsfond (med kunstnergruppen -& Co.)

2015      Prosjektstøtte Kulturrådet (med kunstnergruppen -& Co.)

2014      Statens 3-årige arbeidsstipend, Norsk Kulturråd

2012      2-årig arbeidsstipend Billedkunstnernes vederlagsfond, BKV

2010      Prosjektstøtte vederlagsfondet

2007      Vederlagsfondet

2005      Vederlagsfondet

2005      Utstillingsstøtte Norsk Kulturråd

2004      Vederlagsfondet

2004      Utstillingsstipend

2004      Prosjektstøtte vederlagsfondet

2003      Bergen Kommunes etableringsstipend

2002      Utstyrsstøtte Norsk Kulturråd

2001      Carl Jervs Minnefonds stipend


Innkjøpt:

2022      Oslo Kommunes Kunstsamling

2022     Trondheim Kommune

2018      Damsgård skole, Bergen Kommune

2017      Ephemerality – A Permanent Collection! KMD/UiB

2010      Sørlandets Kunstmuseum

2006      Bergen Katedralskole, Bergen Kommune.

2006      UiB Infomediainstituttet, Bergen

2006      Norsk Kulturråd

2006      Sørlandets Kunstmuseum

2006      Stord kommune

2005      Norsk Kulturråd

2004      Universitetet i Bergen

2000      Permanent Printcollection, University of Texas, Austin USA


Publikasjoner:

2017      El Rancho – & Co. Fotobok. Støttet av Kulturrådet og Vederlagsfondet.

2017      Malerisk feltarbeid, Interview -& Co. Magasinet kunst, (artmagazine) ­

2016      Don quixote, Sancho Panza – & Co. Fanzine/Essay.

2015      Hvittingfoss -& Co. Bok utgitt på forlaget -& Co. Støttet av Kulturrådet.

2014      Stolte setuasjoner. Utgitt av NK Dale. Den Nasjonale 200-årsmarkeringen 1814 – 2014

2013      Looking South – Looking for Painting. Utgitt av Trondheim Kunstmuseum, TKM

2011      Looking for Painting. Utgitt av Kunsthøgskolen i Bergen, KHiB

2005      Geografi/ Holmgang. Utgitt av Ellen Røed og Patrik Entian. Støttet av Norsk Kulturråd.


Undervisning/ offentlige verv:

2022                        Sensor for Mastereksamen ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2021-23                Hovedveileder på Einar Granum Kunstfagskole, Oslo

2021                        Undersvisning i maleri på Strykejernet Kunstskole, Oslo

2021                        Juryleder for Østlandsutstillingen, Oslo

2021                        Sensor for Mastereksamen ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2021                        Jureringskomité for Østlandsutstillingen, Oslo

2021                        Sensor for Mastereksamen ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2020                        Komitéleder kompetansevurdering ved Fakultet for Kunst, KMD/UiB

2020                        Sensor for Mastereksamen ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2020                        Nominasjonskomitéen for Landsforeningen Norske Malere (LNM), Oslo

2019                        Sensor for Mastereksamen ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2019                        Nominasjonskomitéen for Landsforeningen Norske Malere (LNM), Oslo

2019                        Plen-air maleri, kurs/workshop ved UiB Fakultet for Kunst, KMD/UiB, Bergen

2017                        Plen-air maleri, kurs/workshop ved Kunstakademiet i Trondheim, NTNU

2016                        Sensor for Bacheloreksamen ved KHIB, Kunsthøgskolen i Bergen

2016                        Kurs/workshop ved Kunstakademiet i Trondheim, NTNU

2015                        Jureringskomité YPP (Young Painters Prize, Balticum), Vilnius, Litauen

2015                        Jureringskomité for AiR NKD, Nordisk kunstnarsenter Dale

2015                        Sensor for Bacheloreksamen ved KHIB, Kunsthøgskolen i Bergen

2014                        Jureringskomité for AiR NKD, Nordisk kunstnarsenter Dale

2013                        Forelesning og undervisning ved KiT, vår, Kunstakademiet i Trondheim

2012-13                 Medlem i Regionalt samarbeidsutvalg, RSU, Bergen.

2012                        Sensor for eksamen ved KIB, Kunstskolen i Bergen

2011-12                 Undervisning KIB, Kunstskolen i Bergen

2007-11                 Undervisning, forelesninger, kurser og workshops som Phd-ansatt ved KHIB, Kunsthøgskolen i Bergen

2006                        Forelesninger og undervisning ved KHIB, vår og høst , Kunsthøgskolen i Bergen

2005-07                 Undervisning KIB, Kunstskolen i Bergen


Medlemskap:     

Norske billedkunstnere (NBK)

Landsforeningen norske malere (LNM)

Buskerud bildende kunstnere (BBK)

]]>
2306
Wall of Thuja (sett fra tre trillebårer) 2022 https://patrikentian.no/wp/?p=2393 Mon, 15 Aug 2022 10:27:21 +0000 http://patrikentian.no/?p=2393 The exhibition Wall of Thuja (seen from three wheelbarrows) at Heimdal Kunstforening (Heimdal Art Center) September – October 2022. Supported by Kulturrådet (Norwegian Art Council), Norske kunstforeninger og Trondheim kommune. Photographer: Daniel Hansen/Heimdal Kunstforening.

Art critic: https://artscene.no/2022/09/23/patrik-entians-buskevekster-fra-nye-synsvinkler/

During a series of forced quarantine periods in 2020-21, I started painting in my own garden in Drammen, and became particularly interested in the neighbour’s large tuja hedge. These silent and eternally dark green figures who, at the time, had the thankless task of keeping the dangerous out. Now, during the spring painting work, they have increasingly taken the form of an obscure threatening darkness that eats the air and suffocates any form of overview. A wall of phantoms that can neither be encompassed, understood nor overlooked.

 

Svajande fantomer i februari. Olje på lerret. 24 x 33 cm.

 

Mutasjon i januar (Flesh Tint i snøfall). Olje på lerret. 41,5 x 56 cm.

 

(t.v.) Kohort i desember (kraftig regn, alt flyter). Olje og tøy på lerret. 60×80 cm. (t.h.) Karantene i juni (hvite peoner i pøsregn). Olje på lerret. 60×80 cm.

Plaststol og trillebår (ved vedskuret på gården til Terje og Berith). Olje på lerret. 110 x 70 cm

(Maleriet i midten) Innmarksovertredelse. Olje og tøy på lerret. 68 x 102 cm.

Trillebår og vognshjul i snøsludd (på nordøstsiden av Terje og Beriths hus). Olje på lerret. 70 x 110 cm.

 

 

 

]]>
2393
opacité 2022 https://patrikentian.no/wp/?p=2344 Thu, 16 Jun 2022 08:27:39 +0000 http://patrikentian.no/?p=2344 Exhibition at  Kunstgarasjen in Bergen i mai – juni 2022. Supported by Kulturrådet/ Kulturdirektoratet (Norwegian Art Council/ Arts and Culture Norway)

opacité has its origins in a few windy weeks in January when the usually so still, guarding tuja trees were in violent motion. They swayed back and forth against each other, making the garden restless and eerily refreshing, while canvases and easels blew away. The often rather small painting formats bear the impression of having been exposed to this strong wind, with sometimes a sudden quiet breath between the gusts. Like a handful of direct impressions from a then and there.

  Erased Compost Bin. Eggoljetempera på lerret. 255 x 210 cm.

Fantomsmerter. Eggoljetempera på lerret. 213 x 255 cm.

Fantasmi in tempesta. Olje på lerret. 40 x 30 cm.

Voktere i storm. Olje på lerret. 30 x 40 cm.

Kaos i stort og smått nr. 2. Olje på lerret. 51 x 71 cm.

Jag tänker på grönkål, jag tänker på floden Ob. Eggoljetempera på lerret. 200 x 150 cm.

Etwas Luft (epler, appelsiner & bananer i februar). Olje på lerret. 40 x 30 cm.

En rabarber som älskar livet. Olje på lerret. 50 x 40 cm.

En ubeskrivelig stillhet. Olje på lerret. 33 x 27 cm.

Parkslirekne og pøbelplanter bak solstudion. Olje på lerret. 70,5 x 50 cm.

Innovasjon oppsummert i en busk. Olje på lerret. 50 x 40 cm.

]]>
2344
På leit mellom plikt og fridom -Hardanger -& Co. 2021 https://patrikentian.no/wp/?p=2452 Sat, 16 Oct 2021 18:10:54 +0000 http://patrikentian.no/?p=2452

Kunstnergruppen -& Co. består av de tre malerne Jens Hamran, Patrik Entian og Aleksi Wildhagen. I utstillingen På leit mellom plikt og fridom -Hardanger -& Co., presenterer de maleriske resultater fra tre reiser til Hardanger, supplert med tegning og fotografi. De tre Hardanger-etappene foregikk i desember 2020, da det var kaldt og mørkt, i juni 2021 da grønsken var intens, og i september da høsten stod for døren. Disse tre reisene har bragt kunstnergruppen til Storteigen, Fitjardalen, Ålvik, Fyksesund, Børve i Sørfjorden, samt skulpturhagen til Ingebrigt Vik museum, rett utenfor vinduene til Kabuso i Øystese. I denne totalinstallasjonen, inngår også et video og maleri-sammensurium fra to malerøkter ved regjeringskvartalet i Oslo, rett og slett for å trekke maktens tinder inn på scenen.

]]>
2452
Ut og male hester -& Co 2021 https://patrikentian.no/wp/?p=2296 Sun, 06 Jun 2021 07:26:04 +0000 http://patrikentian.no/?p=2296 Utstilling med kunstnergruppen -& Co. på Indre Østfold Kunstsenter den 19. mai – 6. juni 2021. For mere bilder fra utstillingen se hjemmesiden til -& Co. https://ogco.no/ut-og-male-hester-ogcoo.

Kunstnergruppen -& Co. har siden 2019, reist ut til Homstvedt gård i Mysen, for å male. Vertskapet, Halvard Haugerud og Hilde Svalheim, kunstnere de også, veksler mellom arbeidet i kunstnerboligene på Ekely og alle gjøremålene på Homstvedt. Hestene, Perryman og Gnist ris jevnt og trutt, ikke minst av den punktlige Fritz, hver onsdag klokken tre.

Halvard Haugerud vokste faktisk opp og gikk på skole her på gården, den gang den huset 120 elever og undervisningen ble fordelt slik at hver gruppe kun hadde to dager skole i uken. Men det vi altså egentlig mente å si, var at Haugerud og Svalheim, og ikke minst hestejenta Aud i kårboligen, hun som har vært trailersjåfør og fisket opp samtlige vann i Østfold, de har alle sammen vært svært generøse, og ofte stelt i stand langdryge lunsjer. Her forleden knerta forresten det ene -& Co. medlemmet, Jens, hanen, slik at Halvard tilberedt en nydelig Coq au vin, som med bobler og rødt i både glass og sinn, ble elsket ned i svelg og mage.

Men tilbake til arbeidet og utstillingstittelens åpenbare motiv; altså de enorme og forunderlige dyrene som er så vanskelige å male. Så vil vi påpeke at disse årene, først og fremst, har vært et omfattende søk etter billedlig mening, utover motivene på gården. Vi søker nemlig like mye i malermaterien som i det vi avbilder. Fokuset starter gjerne på et motiv, men så snart dette har begynt å etableres som et maleri, skiftes fokuset over til maleriet i sin helhet, og hva bildet nå behøver, for å bli interessant og godt, altså noe man både kan nyte, bryne seg på, og som samtidig tilfredsstiller hode og hjerte, med undring og nysgjerrighet.

Og vi har malt mye, både mursteiner, låver og låvedører, skur, hestemøkk, innhegninger, kårbolig, gamperæver, biler, parasoller, stubber, blomster og krukker, plastmøbler, stein, hest og åkerlandskaper. I sistnevnte, blir malingen i disse bemerkelsesverdige bildene ned i marken, til både muld, gjørme, vann og klimatiske skiftninger, nesten helt faktisk. I andre bilder finner vi abstraherte gårdsdetaljer, der det eneste motivet kan være en liten gul markblomst, som blir til et fullkomment stilisert maleri, med all mening i verden. Andre ganger bare noen steiner og knauser, kanskje en trillebår, eller en plutselig scenisk komposisjon med felte trær og en grønn kano i skauen.

Samtlige medlemmer i gruppen er også dokumentert, enten de er abstrakte eller i regnjakker utpå åkeren, i slutten av november, når elva flommer, eller stående vendt mot hverandre med hvert sitt staffeli, lik en duell-scene fra Det Ville Vesten. Innhengninger og gjerder går igjen, med spirende vårbjørk i klassisk ynde, dog i en bemerkelsesverdig ekspresjonistisk og rastløs ånd. Abstrakte natur-komposisjoner og hester så vidt synlige i oljemaling. Alltid oljemaling, denne uregjerlige og materielle substansen ingen riktig blir klok på, men som man får så mye igjen for å stikke huet inn i.

Medlemmene har gjort denne reisen, dels som en øvelse, men like mye for å kalibrere blikkene i kunstens tjeneste, for et nytt og friere maleriterritorium, uhildet av dagens standard. Og det vi faktisk fant når vi endelig drog alle arbeidene frem fra låvens mørke kriker og kroker, der de eldste hadde vært i nesten to år, var at disse, nå gjenforent med dagslysets varmende stråling, faktisk ganske naturlig og av seg selv utfyller, og komplementerer hverandre, særdeles godt. Om lag seksti bilder er rammet inn med lokalt listverk, men hvor mange som ender opp på galleriveggen er enda uvisst.

I utstillingen presenteres arbeidene slik vi har for vane; uten å oppgi hvem som har malt hva.

-& Co. 13. mai 2021

Kaos i stort och smått fant sin naturlige plass hjemme hos Halvard og Hilde på Homstvedt gård sine vakre linoleumsmalte vegger.

 

 

]]>
2296
Verden som den føles 2021 https://patrikentian.no/wp/?p=2329 Mon, 03 May 2021 08:05:37 +0000 http://patrikentian.no/?p=2329 Utstilling med seks inviterte malere på Kunstbanken i Hamar i juni – august 2021. Øvrige utstillere: Jon Arne Mogstad, Hanna Høiness, Ingvild Kjær Tofte, Bente Louise Aas, Kåre Magnus Bergh.

Søttet av Kulturrådet.

Dagens väder över Habsburgerriket. Olje, bivoks og papir på lerret og seil. Ca 480 x 270 cm. Innstallert i bankhvelvet på Kunstbanken i Hamar.

Et utgangspunkt for arbeidene på Kunstbanken i Hamar skulle kunne være min fars barndom i Sudetenland, som før den første verdenskrig inngikk i dobbeltmonarkien Østerrike-Ungern. Her levde mange forskjellige folk, språk og relegioner i det samme landet, og her levde min far sine første ti år. Med nasjonalismens fremvekst oppsto plutselig en iver etter å være imot “de andre”.

https://kunstbanken.no/vare-utstillinger/verden-som-den-foles-seks-malere/

Dagens väder över Habsburgerriket. Olje, bivoks og papir på lerret og seil. Ca 480 x 270 cm. Fra ateljén.

 

Som i ett slag. Olje, bivoks, seil og sjökart på plate. 27 x 24 cm.

 

Den exakta ungefärligheten. Olje og bivoks på lerret. 230 x 200 cm.

]]>
2329
Wall of Thuja 2021 https://patrikentian.no/wp/?p=2195 Tue, 23 Mar 2021 08:58:51 +0000 http://patrikentian.no/?p=2195 Utstilling på Galleri Christinegaard i Bergen i februar – mars 2021.

      Mutasjon i januar (heftig snøfall blander seg som sement)

 

Utstillingen Wall of Thuja består av oljemalerier jeg har utført i hagen hjemme i Drammen under året som gått. Fra vårens og sommerens blomstringstid da oljemalingen fløt som smør, via en regnfull høst når Østland ble til Vestland, videre inn i et merkelig blomstrende november og enda mer regn, for så å overgå i et solfylt januar med rimfrost på paletten.

Maleriene er direkte eksponert av årstider, vær, temperatur, og hvordan alt dette, og mye annet, har påvirket mitt dagshumør. De dokumenterer villahagens vekster og geografi, iblant presist men like ofte ukontrollert på grunn av omstendighetene. Turene har gått til de ytre strøk, blant peoner, fenrikshjerter og bringebærriset tett opp til naboen Liv, og videre inn mot dunkle nitrogenrike kompostbingene bak drivhuset.

Den vanligste hekkveksten rundt omkring i vårt villastrøk er tujaen. Sypressveksten troner overalt og danner tette murer til hemmelighetsfulle verdener der bakenfor. Iblant høres lyder av små og store mennesker, men vi ser aldri noen. Om sommeren kjenner man duften av noe kjøttaktig og ser røyken stige. Men for det meste en massiv stillhet. Jo mørkere årstid desto tydeligere fremtrer disse evig grønne figurene, hvilket har fått mine malereiser å alt oftere ende opp der til tonene av Verona grönjord og Cyprisk Umbra.

I Italien rammes døden inn med sypresser. De høye figurene står tett sammen og vokter kirkegårdene. Der som her vet jeg ikke om det er noe utenfor som skal hindres i å slippe inn, eller om det er det som er innenfor som ikke skal slippe ut? Hva vet man egentlig? Det kan jo like gjerne være vi som er murt inne.

 

 

 

 

        Mutasjon i januar (Flesh tint i snøfall)

   Mutasjon i januar (morgensol i marka og Eriksens tujaer i skygge)

     Kohort i desember (kraftig regn, alt flyter)

 

 

 

 

 

]]>
2195
Hardanger Machina 2020 https://patrikentian.no/wp/?p=1927 Sun, 20 Sep 2020 09:05:14 +0000 http://patrikentian.no/?p=1927

Installation in Nilsastova,  a parallel exhibition to Between Thuja and Lilac at Skredhaugen Museum in Lofthus, summer 2020. Paintings made in my studio out of memory and impressions from the plen-air painting-travels to Skredhaugen, winter and spring 2020 (during the project Between Thuja and Lilac). The project and exhibition is part 1 in a three part dialouge exhibition, intialized and curated by the artist Lars Korff Lofthus and co-produced by Hardanger and Voss Museum. The project is also supported by Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Hardanger Machina (epler, geitar og fallvind) #1 and #2. Oil and beeswax on canvas. 250×200 cm each.

]]>
1927
Mellom tuja og syrin 2020 https://patrikentian.no/wp/?p=1923 Thu, 20 Aug 2020 08:58:27 +0000 http://patrikentian.no/?p=1923 The exhibition Between Thuja and Lilac contains of paintings from Skredhaugen Museum in Hardanger, made during a series of trips winter and spring 2020. After the corona lockdown the painting-travels continued in my own garden in Drammen, depicting flowers, herbs, overviews and portraying a goat and Lars. http://larskorfflofthus.no/

Suported by BKV, Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Karantene (valmue, peoner og iris før regnet). 30x40cm. Oil on canvas. 2020.

Karantene (rogner, kompostbingen og prydgress i tungt regn). 34×27. Oil on canvas. 2020.

The premises for the exhibition were a dialogue between my works and works from the museum’s art collection, consisting of Norwegian plen-air painting from the last century. The project and exhibition is part 1 in a three part dialouge exhibition, intialized and curated by the artist Lars Korff Lofthus and co-produced by Hardanger and Voss Museum. The project is also supported by Billedkunstnernes Vederlagsfond.

https://skredhaugen.no/arkiv/Henrik Sørensen 1951 and Patrik Entian 2020.

Karantene (fenrikshjerter og storkenebb mellom valmue og peon, Drammen). Oil on canvas. 27x34cm. 2020.

Paintings made in my garden in Drammen during corona- lockdown, June 2020.

Patrik Entian 2020 and Henrik Sørensen (unknown year probably around 1950)

Tujaen ved Grevehuset i februaregn. 70x111cm. Oil on canvas. 2020.

Paintings made at Skredhaugen Museum winter and spring 2020.

Harald Khile 1950 and Patrik Entian 2020.

Exhibition view from Skredhaugen Museum in Lofthus, summer 2020.

Karantene (peoner og valmue etter regnet). Oil on canvas. 27 x 34 cm. 2020.

Lars (the curator). Oil on canvas. 35 x 27 cm. 2020.

]]>
1923
Studio work (Sudetenland) 2020 https://patrikentian.no/wp/?p=1827 Sun, 16 Feb 2020 17:33:04 +0000 http://patrikentian.no/?p=1827

 

 

While reading and exploring family documents, and photographs from my fathers origin, the not any longer existing Sudetenland, I find myself doing small paintings with collage stuff in it, big clouds and trying to measure them. Some kind of scanning of the not anymore existing. For me, never been, but definetely exists.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

From left above: Fields, Farmor Rosa, Farfar Wilhelm, Arv och agrikultur sett från ovan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

]]>
1827
Erik XIV:s pantalonger 2019 https://patrikentian.no/wp/?p=1865 Tue, 17 Dec 2019 20:04:05 +0000 http://patrikentian.no/?p=1865 Erik XIV:s tapet. Olja och på duk. 200×135 cm.

 

Ett tvådelat verk som består av målningarna Erik XIV:s pantalonger och Erik XIV:s tapet och blev utställt under Novemberutstillningen på Drammen museum 2019. Verket blev utsett till “Årets mest markante verk”.

  S. van der Meulen: Erik XIV, 1561.

Till verket följde även texten:

Målningen Erik XIV:s pantalonger är en pastisch av Steven van der Meulens målning av Erik XIV från 1561. Den är helt lik originalet förutom att bakgrunden, scenen och podiet som kungen vilar sin vänster hand på är draperat i kamouflage, hämtat från dagens mode. Motivet är dessutom beskuret så att enbart underkroppen på Erik visas. Stolt visar han fram sista modet anno 1561, röd puffkjol med guldbrokad och rosa pantalånger. En långsamt fram-mejslad målning lager på lager som visar upp rikedom och prakt mot en fond av dolda avsikter. Som pendang står målningen Erik XIV:s tapet. En vägg av gran. Materien och det kollektiva råämnet, Nordisk skog. Ett inpräntat mönster uppenbaras. Ett porträtt av kungens rike som det avslöjas när det avbildas raskt, i en målar-akt. Ogenomträngligt.

 

Erik XIV:s pantalonger. Olja och bivax på duk. 135×200 cm.

 

Ole och Linus framfør Erik XIV:s pantalonger och tapet på Drammen museum 2019.

]]>
1865
Munch, Wirkola -& Co. 2018 https://patrikentian.no/wp/?p=1769 Tue, 18 Dec 2018 11:30:34 +0000 http://patrikentian.no/?p=1769

With the exhibition Munch, Wirkola -& Co. at Haugar Vestfold Kunstmuseum in Tønsberg, the -& Co. artists place themselves into the inheritance order after Munch, but from now on together with the new member of the group, artist Jens Hamran (b. 1963). The title of their show also refers to the norwegian ski jumper Bjørn Wirkola signifying the prospect of and the difficulties associated with embarking on a task where one’s immediate predecessor has accomplished an unusually good job, the norwegians saying “to jump after Wirkola”. With this in mind they have been painting on the same spots wich were Munch´s iconic motifs from Åsgårdstrand are based and then kept them for drying under Munch´s studio.

The big painting Melancholy Beach contains of 24 paintings, made direct on the stony beach where Munch probably painted his Melancoly paintings, sewed together to one piece.

-& Co. is trying to paint in total dark on the beach where they think Munch painted the Moonlight paintings. Unfortunately the full moon was behind clouds this particular night.

During the field work they have used the same formats and colours as Munch did, but also written themselves in to the motifs, like in work Melancholy Beach a series of paintings, made rolled out on the same stone beach where Munch painted his Melancholy, then sewed together in a big scale consisting of 24 paintings. Other works in the show are House with Red Virginia Creeper and Moonlight, made in November and December 2017 and then in August and September 2018.

The group show Munch´s House was initiated by Haugar after they overtook the operation of Edvard Munch´s former summer house and studio in Åsgårdstrand.  The show opened the 6th October and will run until 31st December 2018. Invited artists are Mai Bente Bonnevie, Tracey Emin, Behzad Farazollahi, Marit Følstad, Espen Gleditsch, Crispin Gurholt, Bjørn Erik Haugen, Olav Christopher Jenssen, Lars Lerin, Kristian Skylstad, Kari Steihaug, Anne Lise Stenseth, Anne Trædge, Marte Aas and -& Co.

-& Co. is a collaboration between Aleksi Wildhagen, Jens Hamran and Patrik Entian. See more projects here: http://ogco.no/

              -& Co. in action at Melancholy Beach.

-& Co. running in front of Munchs studio with their own version of The Girls On The Bridge. During the project they used Munchs studio to dry their paintings under the house.

]]>
1769
Sett fra Damsgård 2018 https://patrikentian.no/wp/?p=1766 Sat, 18 Aug 2018 11:18:16 +0000 http://patrikentian.no/?p=1766

Public commission at Damsgård children school in Bergen. Silicate painting on the drill-halls 16 metre long concrete wall, portraying the scenery of the local surroundings as the recent abandoned shipbuilding industry,  the story of the passenger ferries between Damsgård and Bergen before the bridge came among other ships that comes sailing by.

 

Opposite side of the concrete drill-hall wall lies the schools library. Here continous the silicate paintings depicting some of the old shipyards now almost all gone cranes, dandelions coming back, texts from old Damsgård postcards, a photograph depicting the same spot from 1869,  a grass and dandelion meadow, wich a few years becomes the big shipyard, taken by famous documentary photographer Knud Knudsen.

 

A book by Arne Jacobsen describing the history of the passenger ferries in different versions developed and produced by book and paper consevator Pedro Vasques at Bergen University. For example an extra big book, extra small book, japanese binding, a book to pull out as an accordion, a wrong way round book, a book where the pages falls out, and so on.

 

Example of old postcard that continous as texts on the walls in the library.

 

 

 

 

 

]]>
1766
The artist -& Co. 2018 https://patrikentian.no/wp/?p=1707 Tue, 17 Apr 2018 17:14:51 +0000 http://patrikentian.no/?p=1707

The exhibition at Kunstnerforbundet in Oslo (April – May) shows paintings done indoors for the first time in the -& Co. history, three videofilms made in collaboration with Sanjey Sureshkumar, and an office desk for artist call to the -& Co  curated gallery Borgen Museum in Hvittingfoss (during summer 2018). During January to March 2018, -& Co. worked in my studio in Drammen, with no money, we took wathever the studio interior could offer and painted whatever came up in our minds. Soon the works developed in two different directions where Aleksi dug deep in to the abstract world sprung out from the direct process, while I proceeded into depicting the studio and my studio mate. Due to the economic circumstances the paintings were either sewn and fitted with eyelets or glued on to found wooden boards instead of the wooden stretchers we could not afford.

Two of the three video films are set outdoors. One in a gravel pit in Skien and one where -& Co. returns to the Best petrol station in Hvittingfoss. The third film is made in the studio while the artists are painting. The films portrays two middle aged men in safe surroundings in an uncertain world, Gubbjävlar (Old man shit?). See the videofilms further down.

Art critics:

http://www.kunstkritikk.no/kritikk/overflodige-menn/

https://www.klassekampen.no/article/20180411/PLUSS/180419959

-& Co. is a collaboration between Aleksi Wildhagen and Patrik Entian http://ogco.no/

The show at Kunstnerforbundet:

]]>
1707
Knyken -& Co. 2017 https://patrikentian.no/wp/?p=1518 Fri, 01 Sep 2017 10:39:52 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1518

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supported and invited by Møre and Romsdal Art Center, to realize their recurring project-week, -& Co. set off for the valley of Surnadal in late August 2017. Inspired by Hokusai´s 36 views of sacred Mount Fuji produced 1830-1832, -& Co. set the goal of painting the local mountain Knyken. Seen from everywhere in the valley it also has a special significance in the lives of the people of Surnadal.

For five days -& Co. painted 36 views of Knyken from five different spots. Frequently -& Co. supplied Møre and Romsdal Art Center with mobile pics from their plen-air work simultaneously projected in the gallery. The audience could also use a hotline telephone for a chat directly in the field with -& Co.

On the sixth day Jon Arne Mogstad and Martinius Grimsmo arranged a show with all, still wet, 36 views of Mount Knyken at their Artist in residence, Surnadal Billag in Surnadaløra.

 

 

 

 

 

-& Co. would like to thank Kristin Mandt Heim and Milosz Janicki at Møre and Romsdal Art Center, Jon Arne and Martinius at Surnadal Billag AiR for all support and discussions around the project and for letting us stay in the AiR appartement and to use the AiR facilities, and to current AiR artist at the Billag; Thea Meinert. -& Co. would also like to direct their gratitude to all the lovely Surnadal people for your shared stories, interesting conversations and help with finding new views of Knyken and that so many of you showed up at the last day show in Surnadal Billag.

http://www.mrkunst.no/utstillinger/prosjektuke-knyken–co-patrik-entian–aleksi-wildhagen

https://www.surnadalbillag.com/

-&Co.is a collaboration between Aleksi Wildhagen and Patrik Entian http://ogco.no/

 

Day 1. 26. August 2017. View from Syltøran sports park.

 

 

Day 2. 27. August 2017. View from the limestone quarry at Glærum.

Day 3. 28. August 2017. View from the People´s House at Bøvrasmoen.

Day 4. 29. August 2017. View from Moavegen 21.

 

Day 5. 30. August 2017. View from the Alpine Center.

 

Day 6. 31. August 2017. Grand opening at Surnadal Billag AiR.

 

]]>
1518
The painters -& Co. 2017 https://patrikentian.no/wp/?p=1605 Thu, 11 May 2017 11:25:50 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1605 LNMGrand hotel

The painters -& Co. was presented at gallery LNM in Oslo in may-june 2017. The exhibition contains of paintings made during the winter and spring 2017, at Terje and Berith´s farm Borgen in Hvittingfoss.

During the work progress the artists formulated a simple obstruction; through conversation they agreed on two colours in addition to white. The choice of colours were kept for a week or so, before it was replaced by a new choice. The formats were decided by weather, mood and the level of ambition each day invited to, in addition to the time available before they had to return to their individual homes.

-& Co. also had their release of the new book El Rancho -& Co. at the opening of The painters -& Co. (see page El Rancho -& Co.)

Check out this article in Kunst magazine from our working progress in January 2017 at Borgen farm. https://magasinetkunst.no/2017/03/21/malerisk-feltarbeid/

-& Co. is a collaboration between Aleksi Wildhagen and Patrik Entian http://ogco.no/

 

The artist talk at Gallery LNM during the show. May 2017:

LNMArtistalk

]]>
1605
A PLACE TO SOAR WITHOUT FALLING 2017 https://patrikentian.no/wp/?p=1459 Tue, 21 Feb 2017 12:48:36 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1459 09

New paintings installed in a new housing and services for people with substance abuse problems, built and run by Trondheim municipality.

The commission Et sted å sveve uten å falle contains of twenty oil paintings on 2mm aluminium plates,  in the corridors at four floors, outside the apartments. 

 

sveve04-copy

sveve05-copyNew23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07

New17

New04

02

New28New33

 

 

 

 

 

 

New05

03

08

04

New08

07

New19

03

07

06

02

New22

04

09

New32

06

02

sveve06-copysveve07-copy

 

]]>
1459
PAINTINGS 2016-17 https://patrikentian.no/wp/?p=483 Mon, 20 Feb 2017 20:31:14 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=483 New paintings under production (2016/17). Oil on 2mm aluminium plates. Sizes varies in 100×150 cm/ 66×100 cm/ 50×50 cm.

 

New02

 

New03

 

New28 New27

 

 

 

 

 

 

 

New05

 

New04

 

New30

 

New29

 

New06

 

New07

 

New09 New10

 

sveve01-copy

 

New11 New12

 

New13

 

New14

 

New15

 

New16

 

sveve04-copy

 

New17

 

New18 New19

 

 

 

 

 

 

 

sveve14-copysveve07-copy

 

New21

 

New22 New23

 

 

 

 

 

 

 

sveve03-copy

 

New24

 

sveve02-copy

 

New25 New26

 

 

 

 

 

 

 

New31

 

New32 New33

 

 

 

 

 

 

 

sveve09-copy

 

sveve06-copyNew08

 

New01sveve05-copy

 

 

 

]]>
483
Koffen 2016 https://patrikentian.no/wp/?p=1131 Tue, 31 May 2016 14:29:27 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1131 Commission for public art work at the new children school in Hølen in Østfold. Collaboration with Ellen Røed http://www.ellenrøed.no.

koffen-panorama-copy

Hølen ( 59°32′26,603″N 10°44′18,222″Ø) is a  special place that used to be the smallest town in Norway, with 199 inhabitants. In area it is also the smallest municipality that has ever existed in Norway –  just 0.12 km². It was merged with the rural municipality Vestby on July 1, 1943 – and lost its status as a town to the grievance of its proud inhabitants.

Today 697 people live in Hølen. They  fought a  battle to have a school after the old school  was closed in 2009 due to lack of maintenance of the building.
After 7 years of going to Vestby by bus, 196 local children could walk, most of them for the first time, a few hundrerd meters to their very own school from the 4th of january 2016.

The commissioned artproject by Ellen Røed and Patrik Entian in collaboration was based on research into the local mythologies and constitutes an attempt to revitalize and add to some of these stories in a visual and playful manner.

The artwork consists of a large mural painting in the entrance hall, several smaller paintings distributed in the corridors and meeting rooms, signs mounted on the facade of the building as well as a painting on the asphalt in the school yard; a sundial. (Will be more documentation from this when the ice has melted).

It  takes as its point of departure a myth about a dutch ship that  presumably once sailed up the 2 metre wide Hølen-river. Half the way the wind shifts and the sailors has to pull the ship the rest of the distance. Finally arrived in Hølen, the captain falls in love with a beautiful local girl. One year later the captain and his crew do the same sailing and pulling of the ship up the tiny Hølen river, to get married with the beautiful Hølen girl.

koffen03-copykoffen02-copykoffen05-copy koffen07_detalj-copy koffen08-copy koffen09_detalj-copy koffen10_detalj-copy koffen11_detalj-copy koffen12_detalj-copy koffen13_detalj-copy koffen14_detalj-copy koffen15-copy koffen16_detalj-copy koffen17-copy koffen18-copy koffen19-copy koffen20-copy koffen21-copy koffen22-copy koffen24-copy koffen26-copy koffen27-copy koffen28-copy koffen29-copy koffen001-copy koffen31-copy koffen32-copy koffen33-copy

And some mobile pics from the installation of the analemic sundial in the school yard:kof01 kof02

 

7 PM the 15th of May.

kof03 kof05

 

kof06

 

]]>
1131
Don Quixote, Sancho Panza -& Co. 2016 https://patrikentian.no/wp/?p=830 Thu, 05 May 2016 17:13:21 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=830 dq002

Quixote, Sancho Panza -& Co. is a plen-air painting, photographic, drawing, poetic and social project made between November 2015 and May 2016 at Terje and Berit Gulbrandsens farmyard, outside Hvittingfoss. -& Co. is a collaboration between Patrik Entian and Aleksi Wildhagen.  -& Co. homepage here:  http://ogco.no/ 

The exhibition Quixote, Sancho Panza -& Co. took place at Trøndelag Center for Contemporary Art (TSSK) from May to August 2016 http://www.samtidskunst.no/events/don-quixote-sancho-panza-co-av-og-med-co/

Interview with Art Scene here: http://trondheimkunsthall.com/news/Maler-Mount-Fuji-i-Hvittingfoss

 

ogco18

dq21dq12

dq15

ee

dq003

dq14

dq10

dq09dq19

dq17

tra

kul03

01

ff

kul06

jee

15

16

jeg

0910

je

jei

jek

jel

08

jem

12

 

 

 

 

 

 

 

]]>
830
Hvittingfoss -& Co. 2015 https://patrikentian.no/wp/?p=889 Sun, 23 Aug 2015 20:01:46 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=889 ogco01-copy

Hvittingfoss -&Co. is a project and an exhibition at Best petrol station in Hvittingfoss. From Oktober 2014 until June 2015, -& Co. painted, made drawings, photographed and made friends with the small community Hvittingfoss and their about one thousands inhabitants, through storm, rain, sunny days and some cold tenting nights,

The 22nd August 2015, -& Co had their show inside and outside the Best petrol station, and at the same time brought out their book Hvittingfoss -&Co. as a gift to Hvittingfoss.

-& Co. is a collaboration between Aleksi Wildhagen and Patrik Entian http://ogco.no/

bok01-copy

bok02-copy

best-copy

eldegos-copy

co04-copy

co03-copy

co02-copy

bild24

31okt-14

bild19

bild18bild20

bild09bild12

bild13

bild14bild15

31okt-14xxx31okt-14xx

bild11

bild08

bild21

bild23

bild22

bild17bild16

bild10

bild05

bild07

31okt-14x

31okt-14neros

 

 

 

 

]]>
889
Stolte setuasjoner 2014 https://patrikentian.no/wp/?p=518 Mon, 10 Aug 2015 20:10:00 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=518 Blægja 11/2. Oil on canvas.24 x 33 cm.

 

 

The group show “Stolte setuasjoner” was inituated by the Norwegian state in connection with the Norwegian constitution celebration 1814-2014. The director of NK Dale, Arild H. Eriksen and artist Lars Korff Lofthus were orginators and curators. Besides me the show Stolte setuasjoner contained of the painters Lars Korff Lofthus, Bente Louise Aas, Ingrid Toogood and Harald Fenn.

The theme for this gathering of norwegian painters was how the image of Norway, that largely was formed by the national romantic painters at the end of the 19th century, has an affect on how we, as painters, see and depict the norwegian landscape today. The results were shown at a a norwegian exhibition tour at the Kabuso Art Hall in Hardanger (2014), at Hå Gamle Prestegård outside Stavanger (2014) and at Sogn- and Fjordane Art Museum in Førde (2015).

Up to the exhibition I spent a two months recidency at Nordisk kunstnarsenter in Dale http://www.nkdale.no/ at the west coast of Norway, where I made a large series of small oil paintings. In the spirit of the 19th century romantic painters, that came to bring forth the image of the norwegian landscape, I climbed the same mountain each day to get a new view of the mountain Blægja. As a parallell process I made big scale paintings in the studio at the Dale residency, depicting Blægja after memory.

See pdf of the catalog “Stolte setuasjoner” here:  stoltesetuationer-katalog

 

yes04   Blægja seen from Jøtulshaugen 12th February 2014.

 

 

               Blægja 17/2.  Oil on canvas. 16 x 22 cm.

 

 

                Blægja 17/2.  Oil on canvas. 24 x 33 cm.

 

 

yes03   Blægja seen from Jøtulshaugen 11th February 2014.

 

 

yes06   Blægja seen from Jøtulshaugen 12th February 2014.

 

 

yes006 yes07

 

 

yes08

 

 

                                                Blægja 12/2. Oil on canvas. 22 x 16 cm.

 

 

                                                 Blægja 12/2. Oil on canvas.33 x 24 cm.

 

 

 

yes10           Blægja seen from Jøtulshaugen 21st March 2014.

 

 

yes11            Blægja seen from Jøtulshaugen 21st March 2014.

 

 

yes05  Blægja February 2014.

 

 

rosa Blægja as I remeber it February – March 2014.Drypastels, pigments, graphite and oilpaint on canvas. 200 x 139 cm.

 

 

pastellDalsfjorden as I remember it February – March 2014. Oilpastels on black paper. 150 x 250 cm.

 

 

yes01Blægja seen from Jøtulshaugen 17th February 2014.

]]>
518
Looking for Painting 2007-2013 https://patrikentian.no/wp/?p=607 Tue, 01 Jan 2013 14:45:48 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=607 St02

A selection of large-sized paintings made during the research project Looking for Painting (2007-2011) in the Norwegian Artistic Research Programme. http://artistic-research.no/?lang=en

The paintings are based on webcam images from a webcamera standing in Atka Bay (now taken down) run by researchers at the Neumayer Station in Antarctica http://www.awi.de/en/expedition/stations/neumayer-station-iii.html

They were made as form of indoor plen-air painting from the studio at Bergen Art Academy (2007-11), and continued after this in the studio at Flaggfabrikken in Bergen (2012-13) just up to the show Looking south – Looking for Painting at Trondheim Art Museum in February 2013. St03

The motives circle around clear sunrises-sunsets, night-day, horizons, fog, white-out snowstorms and distorted webcam images. The project deals with problems as distance, precense, time, velocity and how to materialize this in painting.

In the latter works (2012-13) the webcam motives gets more and more mixed with motives based on the sky seen through my skylight in my studio at Flaggfabrikken. Inspired of sky studies by romantic painters, weather research and a need to lift my view from the computer screen and to my real surroundings.

St01See catalog for the exhibition Looking South – Looking for Painting at Trondheim Art Museum on pdf here:  tkm-entian-2  and the Art Museums webpage for the exhibition here: http://trondheimkunstmuseum.no/en/events/patrik-entian-2/

 

All paintings below has the size 111 x 245 cm (same format as the webcam image).

 

look1600.55 31.03 2009. Pigment, rabbitskin glue, dry pastels and graphite on mdf-board.

lok1201.55 15.03 2008. Oilpaint and beeswax on mdf-board.

lok147.55AM June 13th 2009. Oil and beeswax on mdf-board.

lok135.55AM June 13th 2009. Oil and beeswax on mdf-board.

look1507.55 11.06 2008. Oil on mdf-board.

lok00105.55 26.03 2009. Oil on acrylic glass.

look1415.05 03.08 2011. Oil on acrylic glass.

lok05Noise 1 ( A sudden memory of Ulla Sjöblom). Pigments, rabbitskin glue and oil pastels on mdf-board.

noise01Noise 2 ( A sudden memory of  Lars Forssell). Pigments, rabbitskin glue and oil pastels on mdf-board.

look1023.05 03.08 2011. Oil on acrylic glass.

look2021.50 09.08 2011. Pigments, graphite powder and graphite pencil on mdf-board.

look1202.35 13.08 2011. Oil on acrylic glass.

lok030.55 31.03 2009. Pigments, graphite powder and graphite pencil on mdf-board.

lok0220.55 03.04 2011. Pigments, graphite powder and graphite pencil on mdf-board.

lok02622nd December 2012 at 10.15 – light chases dark. Begen – Antarctica. Oil on acrylic glass.

look0626th Dec 2012 around noon – sunlight through the clouds blinds camera. Oil and beeswax on mdf-board.

lok08May 3rd 2011, 10.25 – morning sun breaks the fog. Oil and beeswax on mdf-board.

lok23Black Horizon. Oil and beeswax on mdf-board.

lok2411th June 2011 at 16.55 – sloping horizon, very cold moonlit night. Oil and beeswax on mdf-board.

lok2112th June 2011 at 17.35 – sloping horizon, very clear. Oil and beeswax on mdf-board.

lok2529th Dec 2012. Bergen – Antarctica. Around noon, gloomy. Oil on acrylic glass.

lok27March 23rd 2010. High horizon, crystal clear afternoon at 17.55. Webcamera tilting downwards. Oil and beeswax on mdf-board.

lok22March 25th 2010. Overcast but clear. High horizon. Oil and beeswax on mdf-board.

lok0423.15 03.08 2011. Oil on acrylic glass.

lok1111th October 2012 – 4th Jan 2013, Designing – Disbanding (part 1 in diptych). Oil on acrylic glass.

lok1011th October 2012 – 4th Jan 2013, Designing – Disbanding (part 2 in diptych). Oil on acrylic glass.

 

For further reading see the critical reflection text Looking for Painting by Patrik Entian here (only avaible in swedish): http://halvekongeriket.org/wp/wp-content/uploads/2011/09/Entian-Kritisk-refleksjon.

 

 

 

]]>
607
BOSQUE DE LA ESPERANZA 2012 https://patrikentian.no/wp/?p=971 Sun, 20 May 2012 13:20:37 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=971 teide50Bosque de la Esperanza is a project and an art-commission by Aleksi Wildhagen and Patrik Entian. The project was commissioned to us by the energy company Skagerak Energi AS, for us to decorate their new administration building in Porsgrunn.

For that reason we set off to find the source of the energy company needs, the Water, and ended up on Spains highest mountain, the Mount Teide.

Equipped with pick, shovel and measuring tape and dressed up in Skagerak Energi 1940s coveralls and work helmets, we went out on a pseudo-exploration in the pine forests and at the moon like water-less landscape, at two and three thousand meters of altitude on Spains proud and highest mountain. Where is the water source? Exactly?

The seven day long session was documented with a hard working camera wired with a self-timer. The end result consists of a large scale photographic tapestry mounted in a café- and restroom in one part of the building and a large scale diptych painting, ten small paintings and a framed poem in a meeting- and seminar room, made after we got home from Tenerife. (Poem in norswedian here: teide100-pa%cc%8a-leting-etter-vannkilden)

teide60tt15teide52teide53teide54teide56teide57teide58teide59

teide49teide48

teide43teide42teide44teide45

teide25teide26teide40

teide34teide38teide09teide08

teide29teide28

teide24teide35 sk002

teide37

teide33teide32

teide39

teide46teide47teide20teide41IMG_1161sk001

teide31teide30

teide51

teide02

 

]]>
971
About Watching 2012 https://patrikentian.no/wp/?p=797 Sun, 01 Jan 2012 14:21:28 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=797 Exhibition at maerzgalerie (now called gallery REITER) in Berlin,  Januar – Februar 2012. The painter Kai Klahre also exhibits in the gallery.

done0100.55 31.03 2009. and 05.55 26.03 2009. to the right. Kai Klahre´s paintings on wall to the left.

done03

done02

done04

done06

done05Diary Paintings to the right. Kai Klahre´ paintings to the right.

 

 

]]>
797
Diary Paintings 2007-11 https://patrikentian.no/wp/?p=667 Fri, 18 Nov 2011 15:53:32 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=667

A selection of small-sized paintings done 2007-2011 during my research project Looking for Painting in the Norwegian Artistic Research Programme. http://artistic-research.no/?lang=en

The paintings are based on webcam images from Atka Bay (now taken down) run by researchers at the Neumayer Station in Antarctica http://www.awi.de/en/expedition/stations/neumayer-station-iii.html and are done almost every day in one act as a kind of indoor plen-air painting that gathered appears as a form of painting diary.

The motives circle around clear sunrises-sunsets, night-day, horizons, fog, white-out snowstorms and distorted webcam images. The project deals with problems as distance, precense, time, velocity and how to materialize this in painting.

The paintings varies in material such as oil, beeswax, graphite, pigments, chalk, dry and oilpastels on wooden boards, metal plates and paper. Most comon size is 50 x 70 cm, 34 x 56 cm or smaller.

See also the critical reflection text Looking for Painting by Patrik Entian here (only avaible in swedish): http://halvekongeriket.org/wp/wp-content/uploads/2011/09/Entian-Kritisk-refleksjon.

done01

done03

done04

done05

done06

done07

done08

done09

done11

done12

done13

done14

done15

done16

done17

done18

noise02

img_6362-copy

img_6363-copy

img_6366-copy

 

done02

done19

 

 

 

]]>
667
Emphasis, Contrast, Balance, Alignment, Repetition, Flow. 2011 https://patrikentian.no/wp/?p=946 Tue, 25 Jan 2011 13:10:37 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=946 if01ifi01-copy

ifi02-copy

 

Public commission at the Department of Informatics at the University of Oslo. Acrylic painting on acoustic wall in the canteen and silicate paint on concrete wall outdoors.

 

ifi03-copy

ifi04-copyifi06-copy

ifi77ifi08-copy

ifi78

ifi05-copypicture-36-copy

ifi07-copy

if03if02

 

ifi2patrik-copy

01omtale

02omtale

 

]]>
946
BGO1 2010 https://patrikentian.no/wp/?p=715 Mon, 20 Sep 2010 18:36:35 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=715 motivetThe webcam image

The work Looking for Painting – Following  the webcam at the Neumayer Station, Antarctica daily from June 1st to August 10th in painting consists of 63 acrylic paintings. Each painting is 34 x 74 cm and are mounted as a wall installation at Bergen Museum as part of the group exhibition BGO1. (2010)

01

The paintings depict images from a webcam in the Antarctica. The camera has stopped and repeat the same monotonous image of a frozen window with a small opening revealing the snow outside.

02

The camera is operated by scientists at the German research-station Neumayer where it usually shows an icy landscape, the horizon and sky. At least during daytime.

Through out the summer of 2010 the webcam image froze, and instead of up-dating every ten minutes, it renderred the same picture over and over again. This was precisely during the period I collected material to paint for the museum exhibition. I had promised the curator to cover one wall with 70 diverse landscape paintings of nights, days, changing weather and distortions. As a painting diary of the summer of 2010 from Atka Bay, painted as it occurs from the webcam images that updates every ten minute.

14

Instead I started to paint after the same frozen image every day and prosumed it soon would start to produce the usual images of the ice-landscape behind the half fallout window. After over 70 paintings the webcam still produced the same frozen image.

05

During the process I used Chicken wire as a pattern while painting the window area, and acrylic paint so I could work fast in layers by layers and each painting in one day acts.

 

14100908The movements in the studio became like a coreographic dance.

07bg04bg03bg02bg01Each painting is different from each other.

01Looking for Painting – Following  the webcam at the Neumayer Station, Antarctica daily from June 1st to August 10th in painting. As part of the group show BGO1 at Bergen Museum 2010.

 

 

]]>
715
Fermente 2010 https://patrikentian.no/wp/?p=749 Wed, 07 Jul 2010 14:30:27 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=749 Exhibition Fermente at maerzgalerie (now called Gallery REITER https://www.reitergalleries.com/de) in Leipzig, August 2010.

Small sized studies depicting MMS-images, as seen on the mobile screen, I recieved from friends and family during the time April to June, 2010.

Oil paintings on wooden boards and metal plates. Sizes varies around 15 x 22 cm, 20 x 35 cm, 25 x 40 cm, 20 x 20 cm. The paint are omitted with using only a palette knife and each painting is made in one act without further corrections.

 

maerza02

 

 

maerza01

 

 

norlines

 

 

jonnis-cooking

 

 

kanelbullar

 

 

carrotscooking25x32cmoil-on-panel2010

 

 

maerza03

 

 

maerza04

 

 

william

 

 

vasa

 

 

dass

 

 

tivoli

 

 

cutting

 

 

maerza05

 

 

vaparetto

 

 

leverpastej

 

 

kjersti

 

 

olepistol

 

 

maerza06

 

 

vaparetto2

 

 

maerz01

 

 

matilda

 

 

ambolt

 

 

va%cc%88xt

 

 

 

]]>
749
On a completely different place almost simultaneously 2009 https://patrikentian.no/wp/?p=557 Sun, 09 Aug 2009 20:46:35 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=557 The first bigger collection of webcam paintings during Patrik Entian´s research project Looking for Painting (2007-11) at the art academy in Bergen, and was made for the solo show On a completely different place almost simultaneously (På en helt annen plass omtrent samtidig) at gallery Langegården in Bergen, august/september 2009.

The paintings are based on webcam images from Atka Bay in Antarctica, and are depictions made in Entian´s studio in Bergen, while watching the computer screen of a vast ice landscape and distortions on the camera images, mainly caused by snowstorms, fog or just the lack of light.  The camera, wich now has been taken down, was ran by researchers at the german Neumayer Station: http://www.awi.de/en/expedition/stations/neumayer-station-iii.html

 

0221st of june from 7.55 PM – 2.55 AM. Pigments, chalk, dry pastels, graphite on canvas. 200 x 250 cm

lang04

 

 

langega%cc%8arn01Simultaneous (Samtidig). Pigments, chalk, dry pastels, graphite on canvas. 139 x 180 cm.

lang06

 

 

07Noon – Midnight. Oil and beeswax on mdf-board and pigments, chalk, dry pastels, graphite on mdf-board. Each painting 69 x 122 cm.

lang03

 

 

are-copy7.55AM and 4.55PM May 4th 2009. 5.55AM and 7.55PM June 13th 2009. (Foggy mornings). Oilpaint and beeswax on mdf-board. Each painting 59 x 122 cm

lang05

 

 

03The Eveneing Frieze (Kveldsfrisen). Oilpaint and beeswax on mdf-board. 45 x 380 cm. (From the show at Gallery Langegården)

 

 

041.55AM March 15th 2008 and 1.55PM March 15th 2008. Oilpaint, beeswax, chalk and drypastels on mdf-boards. 111 x 244 cm.

lang07

 

 

060509

 

Diary Paintings. Several small paintings done diectly after every 10 minute update from the webcam. Olpaint, beeswax, chalk, pigments and drypastels on mdf-boards. 34 x 56 cm each.

 

 

 

lang02

lang01

See review Bergens Tidende here:  pa%cc%8a-grensen-mellom-jotun-og-antarktis-bergens-tidende-copy

 

 

]]>
557
Site Specific Revisited (Prison Painting) 2008 https://patrikentian.no/wp/?p=1177 Sat, 15 Nov 2008 18:47:51 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1177 A floor painting over two rooms visualizing an overview of the very same area of prison buildings, prison walls and roads. Painted after an printed Google Eart map (under) with acrylic paint directly on the glue-covered concrete floor.

pris04

During 2008/09 a few buildings at Bjørgvin prison, outside Bergen, where used for many projects and art exhibitions before they were restored to prison buildings again. In November 2008 Jon Arne Mogstad, Jeremy Welsh and me arranged the workshop and exhibition Site Specific Revisited with invited professors and students from the academies of Reykjavijk and Copenhagen. With a lot help from the inmates two big houses were filled with site specific made installations, videos and paintings.

 

pris06pris08

pris09

pris08pris03

pris05

pris02

pris07

pris01

 

]]>
1177
Alaska on a clear day 2008 https://patrikentian.no/wp/?p=1193 Tue, 07 Oct 2008 19:32:50 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1193 Exhibition in collaboration with with Ellen Røed at Gallery Sound of Mu in Oslo.

m06

 

aa06

 

74 portraits depicting the friends of Sound of Mu on the social network Underskog. From the 1,5 x 1,5 cm nicks on my computer screen I blew them up to  6 x 6 cm oil paintings on 22 mm thick mdf-boards, wich made them look like pixels cut out from the screen?

 

picture-2

 

aa08

aa22

 

m01m02 m03

 

aa38

 

m04m05

 

aa04aa05

 

 

 

 

 

 

aa28aa30

 

 

 

 

 

 

aa29aa12

 

 

 

 

 

 

aa32aa34

 

 

 

 

 

 

 

DSCF1262.JPGDSCF1247.JPGDSCF1220.JPGAlaska on a clear day

Alaska on a clear day

 

aa35aa36

 

 

 

 

 

 

aa33aa14

 

 

 

 

 

 

aa25aa07

 

 

 

 

 

 

aa17aa02

 

 

 

 

 

 

 

aa09

aa01

 

 

aa19aa37

 

 

 

 

 

 

aa26aa03

 

 

 

 

 

 

aa16aa13

 

 

 

 

 

 

 

aa27

aa23

 

aa21aa20

 

 

 

 

 

 

aa18aa31

 

 

 

 

 

 

aa24aa10

 

 

 

 

 

 

aa15aa11

 

 

 

 

 

 

 

DSCF1232.JPG

 

 

]]>
1193
Excerpts From the Swedish Painting History 2006 https://patrikentian.no/wp/?p=1269 Wed, 12 Mar 2008 16:42:44 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1269 hokusai-copy

Utdrag ur svenska målarkonstens historia (Excerpts From the Swedish History of Painting) at Bergen Kunsthall No 5.

A salon of landscape paintings.
All paintings are made in oil and beeswax on mdf-boards or plywood.

sv02

sv09

sv05

sv07

sv06

 

sv08

sv005

sv008

sv009

sv010

sv011

sv13

sv15

sv16

sv04

sv12

sv17

]]>
1269
Infomedia 2006 https://patrikentian.no/wp/?p=1336 Wed, 01 Feb 2006 13:29:49 +0000 http://halvekongeriket.org/wp/?p=1336

 

Public commission at The Department of Information Science and Media Studies at the University of Bergen made by Patrik Entian and Ellen Røed http://www.ellenrøed.no 

Oil paintings and interactive video works based on the earlier look of the office landscape, notes, charts around corridors and meeting rooms, the departments different research fields and also through conversations and interviews with staff, researchers and students.

Article in Bergens Tidende 7th feb 2006 BT Orderud

 

M05

Our work also became a part of an ongoing research project at the department about public commission in society. Here under are some excerpts from interviews with the staff and students looking into this art commission.

 

Med04Med07

Intervjuer med ansatte ved institutt for informasjons- og medievitenskap

Løse spørsmålsformuleringer:

  1. Betyr det noe for deg hvordan det ser ut her?
  2. Har du lagt merke til endringer her?
  3. Hva syns du eventuelt om endringene?
  4. Har du merket deg noe du liker/ ikke liker?
  5. Har du hatt noen tanker underveis i prosjektet?
  6. Hva syns du nå?

 

Intervjuobjekt 1:

Han bryr seg om hvordan det ser ut der han studerer og har lagt merke til at det har skjedd endringer på instituttet. Han var overrasket i begynnelsen da det kun var Firefox-symbolet og Frankenstein som hadde kommet opp, samt noen malte vegger. Han synes utsmykkingen er kul i forhold til det sykehusgule som var tidligere, men svarer ”både og” på spørsmål om hva han synes om endringene. Han liker Firefox-symbolet, det er veldig stilig. Men synes ikke skjermene på pauserommet er særlig ”fancy”. De er litt skremmende i uttrykket, men han vedgår at det kanskje er litt av poenget.

Han har snakket med kunstnerne underveis i prosjektet, men har ikke hatt noen spesielle ønsker om hva som bør komme på veggene. Han har vært spent på hva som kommer og har forstått problemene kunstnerne har hatt i forhold til det å finne temaer som passer til fagområdene. Han synes de har tatt greie valg i forhold til problemene, men mener at man skal være spesielt interessert for å forstå alt, for eksempel delfinen og bananen i 6. etasje. Bortsett fra disse symbolene synes han at kunsten er veldig generell, og savner noe som er skikkelig ”nerdete” i og med at mange på instituttet er nerder innen sine fagfelt. Alt i alt synes han at det som har skjedd er positivt for utsmykningsnivået.

 

_MG_1906_MG_1834

frank1frank2_MG_1856_MG_1860

Intervjuobjekt 2:

Betyr det noe for deg hvordan det ser ut på arbeidsplassen?

  • Jeg syns kunsten her er ganske greit. Det er fargerikt. Jeg kunne kanskje tenkt meg en annen type kunst – jeg er ikke særlig imponert over den videokunsten. Men bildekunsten syns jeg er artig.
  • Jeg hadde ikke spesielle forventninger til kunsten. Jeg liker pac man. Jeg føler meg ikke spesielt provosert av Orderudgården, men jeg syns det er litt merkelig. Selv om det jo er en referanse til historien ved instituttet – at noen har forsket på det. Det nye bildet av Java-koppen syns jeg er kjekt.
  • Jeg har vært i begge etasjene og sett.
  • Jeg har snakket litt med kunstnerne, men bare helt overflatisk. De presenterte seg for ganske lenge siden. Men jeg tror ikke jeg har påvirket prosessen noe særlig.
  • Når det gjelder effekten av kunsten så vet jeg ikke hva det kan være.
  • Jeg hadde ingen forventninger til kunsten.

Med03_MG_1896_MG_1879Screen Shot 2017-01-15 at 19.08.21Med02Med06

Intervjuobjekt 3:

Betyr det noe for deg hvordan det ser ut her?

Ja, absolutt. Jeg har syns at det absolutt er behov for å gjøre noe her, og bildene passer veldig godt.

  • Favorittene mine blant bildene er den veggen fra hjørnerommet ned til Rune og Maichen. Særlig de bildene med Sexy Beast, lesesalen og Benjamin. Der er det flest på rad jeg liker – det er mye jeg liker på den rekka.
  • Det er ikke noen bilder jeg direkte misliker. Kanskje jeg ikke er så begeistret for Rubiks Kube. Den merker seg litt ut på et vis.
  • Jeg har ikke snakket med kunstnerne. De var ikke så kontrete på det møtet hvor de presenterte seg, så jeg har ikke gjort meg noen spesielle tanker. De fikk ha frihet til å gjøre det de ville.
  • Jeg har snakket litt med andre om kunsten, uformelt og spesielt på vernissagen.
  • Jeg tror nok at trivsel på arbeidsplassen henger sammen med hvordan det ser ut her. Det er også mange andre ting man kunne tatt tak i her. Alle gangene her er veldig smale og trange. Det er ingen møteplasser her, det hadde vært fint med litt sittegrupper og slikt. Lunsjrommet ligger også litt avsides til. Det burde vært mer åpent her. Jeg syns fellesrommet i 6. etg ser bra ut. Kjøkkenet her nede i 5 etg er for lite, men det ser mye bedre ut nå. Det kunne vært litt større kjøkken slik at det kunne fungert mer som møteplass. Seminarrommet blir også av og til brukt til samlinger. Det ser litt mye ut som et klasserom syns jeg. Det er ikke trivelig. Det kunne godt vært noen sittegrupper der inne.
  • Men det kom seg i gangene med bildene og med de grå veggene. De gule veggene skriker institusjon. Belegget på gulvet er heller ikke særlig fint.
  • Jeg er veldig fornøyd med bildene, men man kan gjøre mer her. Det er det definitivt andre som og har vært inne på. Det er et stort forbedringspotensial her.
  • Med01Med08_MG_1822_MG_1833_MG_1808Med10
  • Intervjuobjekt 4:
    • Ja jeg har vært i 6. etg og sett. Jeg syns det er finere i 5. etg. Det ser også ut som det er mer her nede enn i 6. etg. Jeg forsto ikke helt kofferten eller delfinen, men bildet av pac man er kjekt. Vi hadde en liten diskusjon om bananen – hvorvidt det er en Velvet Underground referanse eller hva.
    • Da det kom kunst inn i pauserommet i 6 etg. begynte folk å merke at kunsten var i ferd med å komme opp på veggene. Da begynte mange å snakke om det. Jeg liker monitorene, de er fine. Bildet av Orderud Gård har blitt mye diskutert. Vi sto der og så på det og så gikk det opp for alle samtidig hva det var. Det er en god ide, og alle forstår det.
    • Jeg har sett kunstnerne når jeg har vært her om kveldene, men jeg har ikke snakket med dem. Men jeg hadde ingen forventninger til hva som skulle komme på veggene her, selv om jeg jo hadde hørt om at noe skulle skje.
    • Jeg syns de er stilige de tre bildene ved hjørnerommet, som er tatt fra studentenes PC-sal.
    • Jeg syns det er dumt at ikke studentene ble varslet om Vernissage. Vi er jo her og! Det gjør at man føler seg veldig avskåret fra det som skjer her. Vi trengte kanskje ikke bli invitert, men vi kunne i det minste blitt opplyst om det.

    U04M03Screen Shot 2017-01-15 at 19.09.03Med05U03_MG_1887_MG_1885

  • Intervjuobjekt 5:Betyr det noe for deg hvordan det ser ut her?
    • Det betyr noe men ikke så veldig mye. Det sosiale er mye viktigere enn hvordan det ser ut her. Så hvis denne kunsten kan bidra til å fremme kommunikasjonen mellom de stabsansatte så er det jo bra. Men det er ikke avgjørende for meg for min trivsel her.
    • Jeg syns tingene er OK. De har vært moro å kikke på. Men det er jo relativt enkel kunst, så det er nok å se på dem en gang eller to. Det er nok morsommere for folk utenfra enn for dem som er her hele tiden. Det er ikke så mange lag å flikke av hvert bilde, så etter et par ganger trenger man ikke stoppe opp og se på dem lenger. Det er nok viktigere for folk som bare er innom instituttet. Vi her venner oss til det.
    • Jeg har ikke vært i 6. etg og sett. Men jeg har hørt om Orderud Gård-bildet, så det har jeg tenkt å gå opp å kikke på.

     

    Er det noe du liker/ ikke liker?

    • Jeg syns den togruten fra Paris til Lyon er den morsomste. Jeg laget noe tilsvarende i ca 1948. Og så syns jeg ideen om Orderud Gård er interessant og spennende. Noen av bildene her kan nok være med på å motivere til å gi medievitere en gjenkjennelsesvirkning.

     

    Selvfølgelig er det viktig hvordan det ser ut her. Omgivelser påvirker. Jeg har kikket litt på kunsten her, har ikke sett så veldig nøye, men jeg ser relevansen av motivene. Man legger særlig merke til de store bildene i trappene. Jeg syns det er helt greit, bildene er fine. Jeg har ikke så mye peiling, men jeg syns det er koselig og fint.

    • Jeg har snakket med kunstnerne under hele prosessen. Men jeg tror ikke jeg har bidratt med noe. Jeg har sett hvordan de jobber. Jeg snakket med dem ganske tidlig og ga dem en liten faglig bakgrunn da de spurte om det.
    • Jeg syns det er interessant hva de har fått til. Noen av bildene er jo kopier av andre ting her i gangene. Men jeg har lagt merke til Kristin Johnson og så skal jeg opp og se på Orderud-bildet, for dette er jo innspill til mediesaker.
    • Disse kunstnerne har jo en kreativ kjerne og de har hatt gode ideer syns jeg. Jeg har alltid savnet å ha noe der Kristin Johnson nå henger. Fordi det er en så kjedelig og stor flate som kan sees fra trappen. Jeg har alltid tenkt at det er en flate som man burde gjøre noe med.
    • Jeg syns det er greit med de gråe flatene, men jeg har merket at her i min krok har det liksom blitt litt mørkere nå.
    • _MG_1796_MG_1798_MG_1804_MG_1806
    • Intervjuobjekt 6: Betyr det noe for deg hvordan det ser ut her?
      • Det er viktig at det er trivelig på arbeidsplassen, og at det gjenspeiler eller er tydelig hvor man jobber – hva slags arbeidsplass det er.
      • Jeg syns det er kjekt med kunsten. Det gjør det i hvert fall tydeligere hvilket institutt man jobber ved.
      • Jeg har ikke vært i 6. etg, men jeg liker det meste i 5 etg. Hun hallodamen er fin, og firefox er fin. Firefox er nok favoritten min. Jeg syns at motivvalgene er ålreite. Det er greit at detaljer er hentet ut fra ting vi har sett før. Filmplakaten fra Sexy Beast syns jeg er litt tøff. Ved siden av den er det også en gammel plakat fra Cinemateket. Også er det noen som har hatt en lapp på døren som har blitt bilde. Jeg syns det er viktig at man kan kjenne igjen disse tingene.
      • Nei, jeg har ikke snakket med kunstnerne. Jeg har observert at de har vært her, og jeg tenkte vel at de drev med en utsmykning, men jeg så ikke for meg noe om hva det skulle bli.
      • Jeg syns alt er OK. Kanskje ikke de to av Frankenstein – men det er bare en minor detail. Jeg er litt mot at det er føringer på slike oppdrag. Alle har jo meninger, og det er alltid noen som ikke vil bli fornøyde, så det er ikke vits å ha noen demokratiske avgjørelser i slike prosesser. Det skal jo ikke være en popularitetskonkurranse dette. Dette er jo ikke høy kunst, men kanskje mer en popkunst montasje – som er grei eller befitting – dette instituttet. Det kom bra ut.
      • Firefox er veldig fin, det er den beste syns jeg. Pac man er også fin – den er god. Jeg syns det er bra at det ikke er for pretensiøst – det er ikke uforståelig installasjonskunst – det er nesten som høykvalitets plakater heller. Videoskjermen i 5. etg syns jeg er kul og tøff.
      • Jeg husker jeg kommenterte underveis til andre at jeg syns Firefox var fin.
      • Det er viktig at det ser pent og rent ut på en arbeidsplass, og det gjør det ved å henge noe på veggen. Kontorene her er jo kjipe, men ikke sååå kjipe at man trenger gjøre noe med dem. Kontorene i 6. etg er mye kjipere enn 5. etg.

      M02_MG_1910_MG_1862_MG_1779_MG_1772_MG_1766

       

]]>
1336